דרסיה נרבאז

שינת תינוקות נורמלית: שיטות האכלה והתפתחות

שינת תינוקות נורמלית: שיטות האכלה והתפתחות

"הילד שלי מתעורר כל שעה"

בעיות שינה אצל תינוקות מהווים חלק מהדאגות השכיחות ביותר המדווחות על ידי הורים לילדים צעירים. תשאלו הורים חדשים ורובם יתלוננו על מחסור בשינה. הרבה מהם גם ידאגו שמה שהם חווים הוא לא "נורמלי" ויאמינו שלילד שלהם יש בעיה שצריך לתקן. אז הם בודקים בספרים, שואלים חברים ומשפחה או אפילו את הרופאים שלהם מה לעשות לגבי דפוסי השינה הבעייתיים של הילד. בנוסף על כל זה, הם מרגישים חרדה גדולה כלפי הילדים.

חלק ממגיפת החרדה של ההורים לגבי שינת ילדים הוא שאנחנו חיים בתרבות בה אומרים שוב ושוב להורים שהם צריכים לדאוג לגבי השינה של הילד שלהם, שיהיו השלכות הרות גורל אם הילד שלהם לא יישן מספיק. בעיה נוספת היא שרוב ההורים החדשים, להם ניסיון מועט ביותר עם ילדים קודם לכן, לא מודעים מה באמת "נורמלי" כשזה מגיע לשינת תינוקות.

מודעות לדפוסי שינה נורמליים יכולים להקל על הלחץ והחרדה שמרגישים ההורים, מה שיוביל לשמחה רבה יותר לכל המשפחה.

אז מה נורמלי?

בסדרת מאמרים זו, נתמודד עם כמה מדאגות השינה השכיחות של הורים בתקווה שהם יראו אותם כשלבי התפתחות נורמליים של הילד שלהם.

"הילד שלי מתעורר כל שעה, כל היום והלילה, כדי לאכול"

בין אם זה כל שעה, שעתיים או אפילו שלוש, הורים הרבה פעמים מודאגים שהתינוק שלהם מתעורר בקביעות להאכלות. הדאגה הזאת לא מפתיעה בהתחשב בחשיבות של "לישון כל הלילה" שיש בחברה שלנו. אבל שינה לאורך כל הלילה היא לא נורמלית מבחינה ביולוגית, במיוחד לתינוקות יונקים.

בזמן הלידה, הקיבה של תינוק יכולה להכיל כפית חלב, מה שאומר שהיא או הוא יצטרכו האכלות תכופות כדי לספק את הצורך באנרגיה שמלווה את תקופת הגדילה הזאת. למרות שהקיבה גדלה די מהר באופן יחסי, תכולת השומן והחלבונים בחלב האם של בני אדם נמוכה בהרבה מהתכולה בחלב של יונקים אחרים ולכן תינוקות צריכים לינוק לעיתים קרובות, מה שמוביל למספר רב יותר של התעוררויות לילה (בול, 2003; בול 2009).

חלב אם של בני אדם, אשר תוכנן לתינוקות שיונקים לפי צורך ודרישה ביום וגם בלילה, מתעכל בקלות ובמהירות. תחליף חלב, לעומת זאת, מיוצר לרוב מחלב אם של חיות אחרות – פרות – והוא עשיר בשומן ובאותו זמן מכיל מגוון תוספים שהופכים אותו לקשה יותר, ולכן איטי יותר, לעיכול. דבר זה יכול להשפיע על שינת תינוקות, ולגרום לשינת תינוקות עמוקה יותר (זמן רב יותר בשלבי שינה 3-4) (באטי, ג'נסן, מון, גלייז, פרוסט ג'וניור, 1992),שלבי שינה בהם קשה יותר להתעורר כדי לסיים הפסקות נשימה (במיוחד לתינוקות עם קשיי התעוררות), ובשל כך מפחיתים את היכולת לשמור על מספיק חמצן. אף על פי כן, שימוש בתחליף חלב אם לא בהכרח מספק להורים יותר שעות שינה בסך הכל (דואן, גרדינר, גיי, לי, 2007).

לרוב, תינוקות שמקור האנרגיה העיקרי שלהם הוא חלב אם יתעוררו לעיתים תכופות כדי לינוק, דבר חיוני בשביל המשך יחסי ההנקה (בול, 2009). בכל אופן, ללא קשר להנקה, הרבה תינוקות מתעוררים באופן קבוע במהלך הלילה (ווינראוב, בנדר, פרידמן, סוסמן, קנוק, ברדלי ואחרים, 2012). התעוררויות במהלך הלילה הן דבר נורמלי ומשתנה ביולוגית. למעשה, למרות שלרוב מדווחים שדפוסי שינה מתגבשים בשנה השניה, הדפוס שונה אצל ילדים יונקים.

אמהות מיניקות עלולות להתעורר יותר, אבל מדווחות על יותר שעות שינה. לדוגמה במחקר שעקב אחרי ילדים שינקו למשך שנתיים, נמצא שהילדים האלה המשיכו להתעורר בתכיפות במהלך השנה השניה, דפוס המתאים יותר לתרבויות בהם שינה משותפת והנקה ממושכת נפוצים (אליאס, ניקולסון, בורה, ג'ונסטון, 1986).

התעוררויות לילה משמשות להגן על התינוק. התעוררויות לילה דווחו כשכיחות יותר אצל תינוקות שחולקים מיטה עם הורה, אבל ההתעוררויות והשינה המשותפת (כאשר נעשים לפי כללי הזהירות) יכולים בעצם להגן על התינוק מתסמונת המוות בעריסה (מוסקו, ריצ'רד, מקנה, 1997; מוסקו, ריצ'רד, מקנה, דראמונד, 1996). הטווח הקריטי לתסמונת המוות בעריסה הוא עד גיל שמונה חודשים (כשהשיא הוא בגילאי 2-3 חודשים) והתעוררויות לילה עשויות לשמש כמנגנון הגנה. למעשה, אם נסתכל על הורות מבחינה היסטורית וחוצת תרבויות, התעוררויות לילה תכופות ביחד עם שינה משותפת והנקה הם הנורמה אליה אנחנו צריכים להשוות התנהגויות שינה של תינוקות.

"הילדה שלי ישנה כל הלילה ופתאום הפסיקה".

תדמייני שאת מתעוררת בקביעות עם האכלות לילה, אבל ככל שהזמן עובר הן פוחתות. פתאום את קולטת שאת ישנה פרקי זמן ארוכים וטובים. שעות רצופות של שינה! זה נהדר. פתאום, באותה מהירות בה זה הגיע, זה נעלם. הילדה הנפלאה, הישנה-כל-הלילה שלך מתעוררת שוב. החוויה, שהיא מציאות לרבים, יכולה לגרום לתסכול ויאוש המלווים בהרגשה שעשית משהו לא בסדר, או שאת חייבת לעשות משהו כדי לקבל את השינה הרציפה שלהם בחזרה.

אבל הנה העניין: לא עשית דבר. חזרה להתעוררויות לילה לאחר תקופה של שינה במשך כל הלילה היא נורמלית לגמרי. השינה של ילדים רבים תתחלף כמה פעמים במשך זמן מה. למעשה, חוקרים שבדקו דפוסי שינה מצאו שהרבה פעמים בין 6 ל 12 חודשים, תינוקות שלפני כן ישנו פרקי זמן ממושכים מתחילים בפתאומיות להתעורר יותר בלילה (שר, 1991; שר, 2001). למעשה, במחקר ארוך טווח אחד שבחן שינת ילדים בין גילאי 3 ל 42 חודשים מצא שלא הייתה כל יציבות בהתעוררויות לילה או אפילו במשך זמן השינה בגילאים אלה (שר, אפשטיין, תירוש, 2004).

מה גורם לשינויים בדפוסי השינה? כנראה שיש מגוון סיבות, הייחודיות לכל ילד. לחלק, זה עלול להיות פרצי גדילה או צמיחת שיניים. לאחרים, זאת עלולה להיות קפיצה קוגניטיבית שגורמת להם למרץ רב מהרגיל או ההופעה הרגילה של חרדת נטישה. ממש לאחרונה מחקר דיווח שתינוקות נוטים להתעורר בתדירות גבוהה יותר כשהם לומדים לזחול. ולחלק, יכול להיות שלעולם לא נדע מה הסיבה. אבל כשילדים מתבגרים ומפתחים שעון ביולוגי, הם יעברו דרך שלבים של דפוסי שינה – חלקם נוחים יותר להורים מאחרים. הורים צריכים להיות מודעים שהשינויים האלה נורמליים לחלוטין, למרות שהם יכולים להיות מתסכלים. אני מקווה שכשתדעי שהשינויים האלה צפויים, לפחות תהיי מוכנה יותר לא להוסיף את החרדה להפרעות השינה שאת צריכה להתמודד עמן שוב.

בשביל לקרוא את המאמר המקורי, תלחצו כאן.

בשביל לקרוא את החלק השני, תלחצו כאן.

בשביל לקרוא את החלק השלישי תלחצו כאן.

————————————————————————————————————————

סימוכין:

Ball, H. L. (2003).  Breastfeeding, bed-sharing, and infant sleep.  Birth, 30, 181-188.

Ball, H. L. (2009).  Bed-sharing and co-sleeping: research overview.  NCT New Digest, 48, 22-27.

Ball, H.L, & Volpe, L.W. (2013).  Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) risk reduction and infant sleep location –Moving the discussion forward. Social Science & Medicine 79, 84-91

Butte, N. F., Jensen, C. L., Moon, J. K., Glaze, D. G., & Frost Jr., J. D. (1992).  Sleep organization and energy expenditure of breast-fed and formula-fed infants.  Pediatric Research, 32, 514-519.

Doan, T., Gardiner, A., Gay, C. L., & Lee, K. A. (2007).  Breast-feeding increases sleep duration of new parents.  Journal of Perinatal & Neonatal Nursing, 21, 200-206.

Elias, M. F., Nicolson, N. A., Bora, C., & Johnston, J. (1986).  Sleep/wake patterns of breast-fed infants in the first 2 years of life.  Pediatrics, 77,322-329.

Mosko, S., Richard, C., & McKenna, J. (1997).  Infant arousals during mother-infant bed sharing: Implications for infant sleep and sudden infant death syndrome research.  Pediatrics, 100, 841-849.

Mosko, S., Richard, C., McKenna, J., & Drummond, S. (1996).  Infant sleep architecture during bedsharing and possible implications for SIDS. Sleep, 19, 677-684.

Scher, A.  (2001).  Attachment and sleep: A study of night-waking in 12-month-old infants.  Developmental Psychobiology, 38, 274-285.

Scher, A. (1991).  A longitudinal study of night waking in the first year. Child: Care, Health and Development, 17, 295-302.

Scher, A., Epstein, R., & Tirosh, E. (2004).  Stability and changes in sleep regulation: A longitudinal study from 3 months to 3 years.  International Journal of Behavioral Development, 28, 268-274.

Volpe, L.W., Ball, H.L, & McKenna, J.J. (2013). Nighttime parenting strategies and sleep-related risks to infants. Social Science & Medicine, 79, 92-100.

Weinraub, M., Bender, R. H., Friedman, S. L., Susman, E. J., Knoke, B., Bradley, R., Houts, R., & Williams, J. (2012).  Patterns of developmental change in infants’ nighttime sleep awakenings from 6 through 36 months of age.  Developmental Psychology, 48, 1511-1528.

————————————————————————————————————————

השתתפו בכתיבת הסדרה:

טרייסי קאסלס מאוניברסיטת קולומביה הבריטית
www.evolutionaryparenting.com

שרה אוקוול-סמית
babycalming.com

וונדי מידלמיס, אוניברסיטת צפון טקסס

ג'ון הופמן
uncommonjohn.wordpress.com

קת'לין קנדל-טאקט, אוניברסיטת טקסס טק
http://www.uppitysciencechick.com/sleep.html

הלן סטיבנס
Safe Sleep Space

ג'יימס מקנה, המעבדה להתנהגויות שינת אם-תינוק, אוניברסיטת נוטרה-דאם
www.cosleeping.nd.edu

דרסיה נרבאזדרסיה נרבאז היא פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת נוטר דאם. המחקר שלה בוחן שאלות בנוגע לההכרה מוסרית, התפתחות המוסר וחינוך למוסר. היא כתבה עשרות מאמרי מחקר ופרקים. היא המחברת והעורכת של ארבעה ספרים נושאי פרסים. היא העורכת של הירחון ללימודי חינוך. הספר האחרון שלה עוסק באבולוציה, חוויות מוקדמות והתפתחות.