ליאו בבאוטה

הורים לומדים עם הילדים שלהם

הורים לומדים עם הילדים שלהם

מאת ליאו בבאוטה

אחד הדברים היפים בקשר לחינוך חופשי הוא שההורים לומדים לצד הילדים שלהם.

זה ממש מדהים.

תחשבו על זה: בבית הספר, ילדים לומדים דברים, וההורים לא יודעים שום דבר שקשור לזה (חוץ מהתקציר שהם מקבלים מהילד או המורה). גם הילד לומד את החומר, הוא לא לומד איך ללמוד. גם ההורים לא לומדים איך הילד שלהם לומד.

אבל בחינוך חופשי, זה ניסוי לימודי עצום שהילד וההורה משתתפים בו ביחד. אין אף אחד שאומר, "זה מה שאתה צריך ללמוד, וזה מה שתעשה." אז כתוצאה מכך הילד וההורה צריכים להבין את הדברים האלה ביחד.

זה אתגר עצום. אף אחד לא יודע מה כדאי לך ללמוד, כמה ללמוד, או את השיטות הטובות ביותר ללמוד. אף אחד. אפילו לא המומחים. כי זה משהו שאנחנו עדיין לומדים עליו כבני אדם, וזה גם משהו מאוד אישי.

ואפילו אם הייתה "הדרך הכי טובה", האם עדיף ללמוד את "הדרך הטובה" דרך ספר, או תוך כדי חקירה וניסוי והבנה של דברים בעצמך? אני טוען שאנחנו לומדים הרבה הרבה יותר תוך כדי ניסיון להבין דברים בדרך שלנו.

זה אומר שאנחנו מנסים דברים ונכשלים. זה אומר שאנחנו אף פעם לא בטוחים שאנחנו עושים את הדבר הנכון. זה אומר שנעשה את זה בדרכים שהן רק "בסדר" לזמן מסויים. ואז, אולי, הדברים יתחילו להתחבר. ואז נדע הרבה יותר משהיינו יודעים אם מישהו פשוט נתן לנו את "הדרך".

ילדים גם לומדים מלהסתכל עלינו לומדים, אז בזמן שאנחנו לומדים על למידה, הם לומדים על ללמוד מהלמידה שלנו. וגם אנחנו לומדים, לא רק על למידה, אלא גם על הדברים שהם לומדים עליהם. ואנחנו לומדים עליהם. כשהם לומדים עלינו.

מטורף, נכון? הרבה למידה מתרחשת, רק מלמידה משותפת.

הנה עוד משהו: למידה משותפת, זה לצד זה, היא הרבה יותר מהנה מללמוד לבד. זאת התנסות עשירה יותר. אנחנו גם לומדים להיות חברותיים. אנחנו מבלים זמן ביחד ומתחברים. אי אפשר לנצח את זה.

באמת שאין שום שיטה אחרת שנותנת להורים וילדים סוג כזה של תועלת: אם אתם הורים לילד שהולך לבית ספר (או שעדיין לא הולך לבית ספר), אתם יכולים להתנסות בזה בכך שתעשו זאת קצת כל פעם. אתם יכולים ללמוד ביחד, ואחד מהשני, ותראו אם אתם אוהבים את החינוך החופשי כמוני.

אם אתם רוצים לקרוא את המאמר המקורי באנגלית, תלחצו כאן.

————————————————-

ליאו בבאוטהליאו בבאוטה הוא סופר ובלוגר שכותב על פשטות. הוא הקים את Zen Habits, אחד מ25 הבלוגים הכי נקראים (לפי הטיימס) שבו רשומים 260,000 לרשימת התפוצה, וכמו כן את mnmlist.com, וכתב את רבי המכר Focus, The Power of Less, ו – Zen To Done.